Keresés a blogban
Fali töltő vagy konnektoros töltés?
Miért jobb a fali töltő, miért problémás a konnektoros töltő?
Írásunk elektromos autósoknak készült, szándékosan mellőztük a villanyszereléssel kapcsolatos szakmai fogalmakat, leírásokat.
Az autó töltéshez szükséges töltőkábelt és egy otthoni konnektoros töltőt a legtöbb e-autó vásárlásakor megkapod. A normál 230V-os dugvillával ellátott töltőben lévő elektronika kommunikál az autóval töltés közben, így csak bedugom azt az első konnektorba és már pikk-pakk fel is töltöttem a kocsit! Vagy mégsem?
PROBLÉMA #1
A konnektoros töltőket 8-14 A áramerősség átengedésére tervezték, így ~2-3 kW energiát tudnak betáplálni az autóba óránként. Ez 13 – 22 óra feltöltési időt is jelenthet. Ha este tízkor hazaérvén rádugom a lemerülés határára került autót a házi töltőre, nem biztos, hogy a reggel hatos indulásra betáplált energia elég lesz nekem az aznapi kocsikázásra. Sőt...
PROBLÉMA #2
Kevés embernek adatik meg a képesség, hogy belelásson a falba, így mi, többiek, nem tudjuk, hogy amikor a kis otthoni töltőnket bedugjuk a konnektorba, milyen „vastag” vezeték, hány méteren keresztül kanyarog a falban-aljzatban-mennyezetben az elosztószekrénytől a konnektorig. Miért gond ez?
A háztartási konnektorokat általában 10 A-es áramerősségre tervezik, de nem tartósan ekkora leterheltségre! 8-14 Amper több mint tíz órán keresztül? Hmm.
Ezek összességében még tűz- és életveszélyesek is lehetnek. Ha egy kisebb keresztmetszetű vezetéken érkezik a delej, az a töltés ideje alatt oly’ mértékben túlmelegedhet, hogy a megolvaszthatja és elégetheti a vezeték szigetelését, az elektromos összekötéseket és még a konnektorba csatlakoztatott dugvillából is egy és oszthatatlan egységet tud képezni. Az, hogy az autó töltőnk tönkrement és néhány elektromos eszközt, vezetéket cserélni kellett, az a szerencsésebb eset. Egy esetleges tűz kialakulásába vagy az abból fakadó balesetbe jobb nem belegondolni…
MI A MEGOLDÁS? HÁT A FALI TÖLTŐKÉSZÜLÉK! :)
A falra (és konzolra/oszlopra is) szerelhető elektromos autó töltőket pontosan erre találták ki!
Nem szabad sajnálni néminemű anyagi erőforrást arra, hogy a villanyórától/elosztószekrénytől közvetlenül a fali töltőig kihúzzunk egy megfelelő keresztmetszetű (és a fázisnak megfelelő vezetékszámú) kábelt. A pénztárcánkból elővett bankók mennyisége a kábelhosszúság, a rendelkezésre álló áramerősség és a kívánt töltési teljesítmény függvényében változhat, de ezzel máris biztonságossá tettük az elektomos autó töltést, nem mellesleg a töltési energiát akár a többszörösére is növelhetjük – radikálisan csökkentve az elektromos autónk feltöltéséhez szükséges időt.
Töltőink az úgynevezett Plug & Charge (rácsatlakoztatom a kocsit – tölt – lehúzom a kábelt/tele az akksi és megáll) töltőtől a hálózati teljesítményfigyelő és töltésvezérlő egységgel ellátott töltőig széles spektrumon mozog.
Az általunk forgalmazott töltőkkel Type 2 csatlakozón keresztül óránként akár 22 kW energiát is betáplálhatunk az autóba, aminek csak házi energiaellátottságunk és az autónk teljesítményfelvételének felső határa szab gátat.
Az autó töltéshez szükséges töltőkábelt és egy otthoni konnektoros töltőt a legtöbb e-autó vásárlásakor megkapod. A normál 230V-os dugvillával ellátott töltőben lévő elektronika kommunikál az autóval töltés közben, így csak bedugom azt az első konnektorba és már pikk-pakk fel is töltöttem a kocsit! Vagy mégsem?
PROBLÉMA #1
A konnektoros töltőket 8-14 A áramerősség átengedésére tervezték, így ~2-3 kW energiát tudnak betáplálni az autóba óránként. Ez 13 – 22 óra feltöltési időt is jelenthet. Ha este tízkor hazaérvén rádugom a lemerülés határára került autót a házi töltőre, nem biztos, hogy a reggel hatos indulásra betáplált energia elég lesz nekem az aznapi kocsikázásra. Sőt...
PROBLÉMA #2
Kevés embernek adatik meg a képesség, hogy belelásson a falba, így mi, többiek, nem tudjuk, hogy amikor a kis otthoni töltőnket bedugjuk a konnektorba, milyen „vastag” vezeték, hány méteren keresztül kanyarog a falban-aljzatban-mennyezetben az elosztószekrénytől a konnektorig. Miért gond ez?
A háztartási konnektorokat általában 10 A-es áramerősségre tervezik, de nem tartósan ekkora leterheltségre! 8-14 Amper több mint tíz órán keresztül? Hmm.
Ezek összességében még tűz- és életveszélyesek is lehetnek. Ha egy kisebb keresztmetszetű vezetéken érkezik a delej, az a töltés ideje alatt oly’ mértékben túlmelegedhet, hogy a megolvaszthatja és elégetheti a vezeték szigetelését, az elektromos összekötéseket és még a konnektorba csatlakoztatott dugvillából is egy és oszthatatlan egységet tud képezni. Az, hogy az autó töltőnk tönkrement és néhány elektromos eszközt, vezetéket cserélni kellett, az a szerencsésebb eset. Egy esetleges tűz kialakulásába vagy az abból fakadó balesetbe jobb nem belegondolni…
MI A MEGOLDÁS? HÁT A FALI TÖLTŐKÉSZÜLÉK! :)
A falra (és konzolra/oszlopra is) szerelhető elektromos autó töltőket pontosan erre találták ki!
Nem szabad sajnálni néminemű anyagi erőforrást arra, hogy a villanyórától/elosztószekrénytől közvetlenül a fali töltőig kihúzzunk egy megfelelő keresztmetszetű (és a fázisnak megfelelő vezetékszámú) kábelt. A pénztárcánkból elővett bankók mennyisége a kábelhosszúság, a rendelkezésre álló áramerősség és a kívánt töltési teljesítmény függvényében változhat, de ezzel máris biztonságossá tettük az elektomos autó töltést, nem mellesleg a töltési energiát akár a többszörösére is növelhetjük – radikálisan csökkentve az elektromos autónk feltöltéséhez szükséges időt.
Töltőink az úgynevezett Plug & Charge (rácsatlakoztatom a kocsit – tölt – lehúzom a kábelt/tele az akksi és megáll) töltőtől a hálózati teljesítményfigyelő és töltésvezérlő egységgel ellátott töltőig széles spektrumon mozog.
Az általunk forgalmazott töltőkkel Type 2 csatlakozón keresztül óránként akár 22 kW energiát is betáplálhatunk az autóba, aminek csak házi energiaellátottságunk és az autónk teljesítményfelvételének felső határa szab gátat.